Ahad, 12 Julai 2015

Tips periksa kenderaan sebelum balit kampung. No.6 ya best.



Nun menghijau gunung ladang dan rimba

Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira


Ho.. Ho...Ho.....
Jangan nyayi! haha. Ya baruk semangat nak raya. Jasad di Kuching tapi fikiran dah di kampung. Rumah semua dah kemas biskut raya dah stanby siap packing barang kalah orang nak pergi haji. Entri kali tok ST nak kongsikan untuk yang ada kenderaan sendiri mok bercadang balit kampung. 

ST cadangan jangan aritok balit kampung aritok juak baruk check. pohai ST? Aoklah,mejin sejam sebelum bertolak kita check, then detect ada masalah. Boleh jadi sik sempat nak ato kerosakan ya. LAST MINIT Broooo.
 Jadi, Seeloknya mun nak pastikan kenderaan kita bena bena okay
Sila buat pemeriksaan SEHARI sebelum memulakan perjalanan. ado paham?

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang

Satu-satu tersemat di kalbu

Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

Aih berlagu lagik.. saba lok... Tips lom berik gik lalu nak sampe kampung. Tips kali tok wanita pun boleh polah. Anang ngirau! Asal peka dan teliti Wa caya u sis gituuu, kihkihkih
1. Periksa air dalam tangki radiator dolok. Check level aik dalam tangki simpanan nok terletak di sebelah tangki radiator. Jangan isik penoh bang oii..kelak sampe mencurah-curah keluar. Ekot level pada tangki ya, Then, Check keadaan ' Radiator cap ' secara fizikal sebab penutup ya berfungsi sebagai ' thermostat' nok akan mengeluarkan air ke tangki simpanan apabila suhu enjin panas dan akan menyedut air dari tangki simpanan semasa air di dalam tangki radiator berkurang.. 
(Senafas baca nak you..hihi)

2. Periksa minyak enjin. Tarik 'Dipstick' dan lap dipstick sak bersih dari minyak tdk dan dimasukkan agik ke dalam minyak enjin ya. Tujuannya untuk memeriksa warna minyak. Mun hitam,ST sarankan minyak ya perlu ditukar. Di dipstick ya juak ada tanda MAX & MIN. Tambahkan minyak pelincir mun minyak ya x berada pada tahap MAX.
3. Periksa keadaan brake fluid. Periksa level di dalam tangki fluid. Mun kurang,tambahkan brake fluid jenis DOT3 ataupun DOT4. Kat penutup ya ada padah jenis fluid yang digunakan. Jangan pake minyak sebarangan! Sebab brek menggunakan sistem hidraulik yang berdalir bukan minyak. Minyak akan mengakibatkan kerosakan oilseal.

4. Periksa keadaan power stereng fluid. Tangga level pada tangki ya. Pastikan minyak mencukupi. Mun minyak ya berwarna hitam, wajiblah ditukar.

5. Periksa keadaan bateri kereta. Bateri ada 2 jenis iaitu sel basah dan kering. Mun sel kering, Check indicator yang ada di atas bateri ya. Mun berwarna ijo,maknanya ya gik bagus. Sel basah menggunakan elektrolit ataupun air bateri. Check level air bateri dan tambah sampe menunjukkan level MAX. Jangan pake air biasa ah..


6. Check Timing Belt dan belt yang lain. Pastikan dalam keadaan yang tegang and xda benang yang terkeluar. Tangga milliage atau tarikh akhir ianya ditukar. Mun dah sampe masanya, bak kenderaan ktk org ke bengkel nok paling dekat. Langkah awal dapat menyelamatkan duit ktk org melayang ribuan ringgit uolsssss
7. Periksa keadaan tayar ktk org. Periksa bunga tayar dan tekanan angin di dalam tayar.
Tips bagi check bunga tayar :
Letakan syiling 20 sen di celah antara bunga tayar. Mun tulisan SEN x dapat ditangga di tayar. maksudnya tayar ya gik bagus dipake.
Bak kereta ktk org ke stesen minyak berhampiran untuk check tekanan angin. mun kereta standard yang keluar dari kilang. sidak akan tampalkan sticker tekanan angin yang diperlukan oleh tayar di celah pintu driver. mun xda.. selalunya orang akan pam tayar menggunakan tekanan 200kPa. Boh lupak tayar spare blakang bodek ktk ya..

8. Memandangkan semua dak check, Minyak petrol ya jangan lupa isik. Mun jalan jaoh ya sekurang kurang minyak ada setengah tangki.Untuk langkah berjaga jaga takut ada berlakunya sebarang kemungkinan. Boh lupak,bak peralatan kecemasan yang sepatutnya ada dalam kereta.
 contohnya : Spanar bukak tayar, Spanar saiz 8,10,12,14 dan 17,screwdriver,jerk,lampu suloh,triangle reflector,air dan first aid kit..

Balik kampung ho ho hoo…
Hati girang
Ho ho… Balik kampung 
Hati girang


Okay.. dah boleh nyanyi...
Ya jak dari ST
Semoga tips tok bermanfaat. Jangan lupa share hokeyyyh.

Ingatan tulus ikhlas
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN

cc: http://amgyver.blogspot.com/2012/10/tips-memeriksa-kenderaan-sebelum.html



Tiada ulasan:

Catat Ulasan