Isnin, 17 Ogos 2015

2 MINIT UNTUK LEGAKAN STRESS



VITAMIN D LAMBATKAN KANSER PROSTAT


Vitamin D dikenali sebagai vitamin untuk menguatkan gigi dan tulang. Padahal banyak  manfaat vitamin D ini. Contohnya, Untuk memperlambatkan kanser prostat. Sebuah kajian mendapati bahawa vitamin D kemungkinan dapat memperlambatkan atau mencegah tahap awal kanser prostat.. Menurut Ketua Pengkaji,Prof.Pediatri,Biokimia dan Biologi Molekul di Medical University of South Caroline Charlestom,Bruce Hollis (Fuhh..)Vitamin D mampu mengurangi perandangan pada jaringan,sebab peradangan atau inflamasi merupakan pemicu penyakit kanser.

VITAMIN D

JANGAN BENCI KERJA JIKA MAHU KEKAL SIHAT

 Rasa hampa terhadap perkerjaan, sehingga mencetus kebencian disebabkan pelbagai alasan,akan meracuni diri secara perlahan-lahan dan meninggalkan kesan buruk bagi kesihatan mental.

Kajian sebelumnya mendapati bahawa mereka yang tidak berpuas hati dengan pekerjaannya memiliki tekanan darah yang lebih tinggi walaupun pada waktu tidak bekerja selain berisiko diserang penyakit jantung.

Para peneliti dari Universiti Kebangsaan Australia melakukan perbandingan kesihatan dan mental antara para penganggur dengan individu yang membenci kerjanya.

"Analisa kami menunjukkan tak ada perbezaan dalam gangguan kesihatan mental,seperti kecemasan dan depresi,antara orang yg mengangur dengan meraka yang kepuasan kerjanya rendah,- Petter Butterwoth,Ketua Penyelidik.

Sumber: Majalah Harmoni,Kilas Sihat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan